Styrketräning för fotbollspelare

Som fotbollsspelare är det viktigt att styrketräna för att kroppen ska vara stark och hålla länge för att undvika skador och styrketräning är bra att få med redan från unga år. Styrketräning behöver nämligen inte innebära att lyfta tunga vikter, styrketräning kan ske med egen kroppsvikt.

 

Det har under många år varit diskussion om att för unga barn och ungdomar börjar styrketräna. Många säger att det rentav kan vara skadligt för barn och ungdomar att styrketräna då kroppen växer och det är delvis sant. Om du som ung börjar belasta kroppen med tunga vikter, kanske med fel teknik är det lätt att detta händer, att det blir mer skada än nytta. Men om man istället använder sig av styrketräning med egen kroppsvikt, då är fallet ett helt annat.
 

Styrketräning med den egna kroppen som vikt är en mycket skonsam träning och kan göras av alla åldrar. Därför är det bra att få in denna träning redan i tidig ålder. Leder du en träning för ett juniorlag kan du få in styrketräning i leken. Att hoppa på ett ben till exempel, ger hög belastning och bra muskelträning för benen, utan att det är farligt.
 
Det finns massor av övningar att göra för träning med egen kroppsvikt och det är bara fantasin som sätter gränserna.  Cirkelträning kan vara en bra form, med klassiska upphopp, armhävningar, situps, benböj och så vidare. Vi behöver inte vara rädda för fysisk ansträngning på träningarna, det är bra för alla åldrar.  Är du intresserad att läsa mer om träning med egen kroppsvikt finns det en bra avhandling här.
 
Styrketräning är bra att få in i alla fotbollslag, både unga och gamla. Lägg gärna in 2 till 3 pass i veckan för bra resultat. Här kommer några förslag på övningar;

  • Plankan, både rak och på sidan
  • Armhävningar
  • Bäckenlyft
  • Benböj
  • Utfallssteg
  • Dips
  • Rygglyft
  • Upphopp

 

Har du styrketräning för äldre lag kan du med fördel även ta in vikter på passen. Idag finns det ett träningsredskap som heter kettlebells. Dessa är bra att ha med på styrkepassen och det finns oändligt mnga olika övningar att utföra med dem. Många övningar involverar många muskelgrupper vilket gör träningen skonsam och effektiv. Du behöver bara utföra ett par övningar för att involvera hela kroppen. Är du intresserad att köpa in dessa till er klubb finns det några bra här.